Tee terveellinen valinta – loimuta loimulohta!

Loimuttamiseen liittyy useita terveysvaikutuksia. Tässä postauksessa kerromme, miksi loimulohi on hyväksi sinulle!

Ensinnäkin loimutus on todellista slow foodia, jonka valmistusprosessia on nautinnollista seurata. Nuotion tai takan liekkien katselu rentouttaa ja tyhjentää mielen. Kun lohen tai muun ruuan on asettanut loimutustelineeseen. sopivalle etäisyydelle tulesta, ei tarvitse enää kuin rauhassa istuskella ja odotella valmistumista. Loimulohi valmistuu 1-2 tunnissa, tulen voimakkuudesta ja muista olosuhteista hieman riippuen.  Voit loimuttaa myös kasviksia ja mitä vain keksitkin.

Loimutettu ruoka ei pala, ja siksi siihen ei muodostu haitallisia karsinogeeneja, kuten grillatessa. Loimutus on siksi grillaamista terveellisempi ruuanlaittotapa. Mistä tämä johtuu?

  • Loimuttaessa lohen tai muun kalan kypsennyslämpötila on miedompi kuin perinteisessä grillissä.
  • Kalasta tulee mehukas ja tärkeät Omega-3-rasvahapot pysyvät kalassa aina vatsaan saakka, kun kalaa ei kypsennetä kuivaksi.
  • Miedolla lämpätilalla myös epäterveellisiä HCA- ja PAH-yhdisteitä muodostuu vähemmän. Nämä yhdisteet ovat vaarallisia, ja ne on yhdistetty syövän syntymiseen. Niitä syntyy nimenomaan korkeissa ja kovissa lämpötiloissa valmistettuun lihaan – myös kalaa. Loimuttaessa riskejä ei ole – ja lisäksi hitaasti, matalassa lämmössä kypsennetyistä lihoista tulee mureampia.

Jos loimutat metsässä esimerkiksi metsäretkellä, saat tuplaten terveyshyötyjä. Tiesitkö että tutkimusten mukaan luonnossa liikkumisella ja jo pelkällä luonnossa oleskelulla on monia positiivia vaikutuksia terveyteemme. Luonnon fyysiset terveysvaikutukset näkyvät mm. sykkeen ja verenpaineen laskuna, vastustuskyvyn parantumisena ja matalampana riskinä sairastua sydän- ja muistisairauksiin, mutta lista ei lopu siihen.

”Luonnossa oleilun ja liikkumisen psyykkisiä terveysvaikutuksia ovat mm. mielialan kohentuminen, stressitason aleneminen sekä virkistyminen ja rentoutuminen. Luonnossa liikkumisen on myös todettu vähentävän masentuneisuuden oireita.”

Aina ei tarvitse lähteä pitkälle vaellukselle tai eräretkelle. Metsän hoitavat vaikutukset alkavat todella nopeasti. Jo 20 minuuttia saa sinut paremmalle tuulelle.

Pakkaa siis eväät reppuun, ja nappaa teräksisen loimutustelineen Loimulassen pienempi veli Loimulasse Retki mukaan, ja suuntaa vaikka lähimetsään.  Loimuttaminen on mukavaa niin itsekseen kuin perheenkin kanssa. Monen mielestä lohi on parasta nimenomaan loimuttaen – ja Loimulassella loimulohi kypsyy lempeästi roihuten.

Nuotiotulen katselu on rentouttavaa ja samalla valmistuu tervellinen ulkoruoka, esimerkiksi loimulohi.

 

 

Tutustu Loimulassen käyttöohjeisiin

 

 

Lähteet:

https://www.ukkinstituutti.fi/tietoa_terveysliikunnasta/liikkumaan/arkiliikunta_hyotyliikunta_perusliikunta/liiku_metsaan_ja_poluille

https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/voi_hyvin/psykologia/nain_metsa_hoitaa_mieltasi

https://www.cancer.gov/about-cancer/causes-prevention/risk/diet/cooked-meats-fact-sheet

You may also like